Verkeer

Drempels Hertogensingel

DDO heeft vanaf begin af aan geageerd tegen de ovale drempels aan de Hertogensingel. De drempels passen niet bij de verkeerssituatie en zijn zelfs gevaarlijk voor achteropkomend verkeer. Het achteropkomend verkeer verwacht namelijk niet dat er voor verkeerslichten als die op groen staan nog eens extra geremd wordt. Ook zien we dat de hulpdiensten zoals bijvoorbeeld ziekenwagens moeite hebben de locatie vlot te passeren en daardoor kostbare tijd verliezen. Daarnaast hebben we verscheidene meldingen gehad van verkeersdeelnemers die schade hebben opgelopen aan hun voertuig. 

Middels een handtekeningenactie is gebleken dat ook het grote merendeel (88%) van de Osse verkeersdeelnemers de betreffende ovale drempels aan de Hertogensingel gevaarlijk vindt.  Toch is wethouder Warris (Groenlinks) ondanks ons aandringen in de raad niet voornemens de betreffende drempels weg te halen of aan te passen. 

Parkeervergunningen binnenstad

DDO is voorts voornemend om, i.t.t. de Osse coalitie, het verlenen van vergunningen voor parkeerplaatsen niet verder in te dammen. Wethouder van den Bergh (CDA) wil naar aanleiding van de mondiale en ondemocratische SDG-doelen, ook wel ‘Global Goals’ genoemd het autoverkeer verder uit de binnenstad terugdringen door veel minder parkeervergunningen te verlenen aan mensen die daar willen wonen.

DDO is van mening dat ook binnenstadbewoners, daar waar dat kan, van een auto gebruik moeten kunnen blijven maken, ook richting 2040. Het stimuleren van het nemen van het openbaar vervoer is an sich goed, maar de vrijheid om van eigen vervoer gebruik te blijven maken staat bij DDO hoog in het vaandel. Helaas staat de coalitie van VDG, VVD, CDA en Groenlinks pal achter de SDG doelen en dat heeft onder andere consequenties voor toekomstig autogebruik. 

▪️ Dat de ovale drempels voor de verkeerslichten aan de Hertogensingel worden verwijderd
▪️Dat er voldoende parkeergelegenheid blijft, ook voor inwoners van de binnenstad